Na twee digitale varianten vond er op 7 april weer een fysieke editie van de BCP-Inspiratiedag plaats. Deze keer was het een combinatie van Consortiumdag voor schoolleiders en Inspiratiedag voor docenten, coördinatoren en decanen. Thema van deze veelzijdige dag was “bruggen bouwen tussen onderwijs en samenleving”. En veelzijdig werd het.
Na de opening van de dag door de bestuursvoorzitter Anne Leijenaar en programmadirecteur Erwin van Dijk, verzorgde Laurent de Vries een inspirerende start van de dag. Hij nam ons mee door de beperkende kanten van het huidige onderwijssysteem; onderbouwd met verontrustende praktijkvoorbeelden. Zijn pleidooi voor soms burgerlijke ongehoorzaamheid blonk uit in mooie one-liners:
“De kwaliteit van het onderwijs wordt niet in Den Haag bepaald maar in de interactie tussen docent en leerling.”
“Geluk is besmettelijker dan corona, maar komt in geen onderwijsprogramma terug.”
“Systeem is geen zwaartekracht en is dus veranderbaar en moet ondersteunend zijn aan de maatschappelijke opdracht.”
Vervolgens nam Ernst Ottens ons mee in een bezielend verhaal over het verwezenlijken van een droom en het ontstaan van Het Vakland Het Hogeland. Ernst is een man met een missie en de titel “bruggen bouwen“ geeft al aan dat de twee werelden, onderwijs en samenleving elkaar broodnodig hebben.
Na zoveel indrukken was het tijd voor een pauze die direct werd aangegrepen om niet alleen nieuwe mensen te ontmoeten maar ook kennis te maken met onze eregast, Nolly Oleana uit Bonaire. Nolly is diensthoofd Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) Caribisch Nederland. In een luchtige presentatie nam hij ons mee door de geschiedenis van Bonaire. We kennen Bonaire vooral als tropische vakantiebestemming. Maar Bonaire heeft meer te bieden…. Nolly wist alle deelnemers te verleiden om volgend schooljaar BCP-inspiratiedag in Bonaire te organiseren.
Na een korte break startten de masterclasses. Deze werden gegeven door experts in hun vakgebied die een verfrissende blik werpen op onderwerpen rond De Nieuwe Leerweg, Talentenpasspoort en de Inventor-app. Het deelnemen aan masterclasses bleek efficiënt en vrijwel rimpelloos te verlopen.
Voldaan en vol moed en inspiratie werd de middag afgesloten met het Onderwijscafé. Na afloop van de discussie werd de aanwezigen een hapje en een drankje aangeboden en was er gelegenheid tot napraten.
We kijken terug op een heel succesvolle dag en inspirerende primeur! Dat je met elkaar als Consortium zoveel inspiratie deelt, levert zoveel op voor het onderwijs.