Nieuws

“Quote”

BCP-school-16

“Koken” met een 3D voedselprinter: op BCP school het Bonhoeffer College Enschede kan het.

Met behulp van 3D-printers kun je de meest bijzondere voorwerpen maken. Denk bijvoorbeeld aan medische protheses, kunstobjecten of auto-onderdelen. Maar wist je dat je voedsel ook kunt printen? Voor de leerlingen van het Bonhoeffer College aan de Geessinkweg is dit gesneden – of beter gezegd – geprinte koek.

Het Bonhoeffer College is met haar zes verschillende locaties de grootste middelbare school van Enschede. Iedere locatie werkt binnen het kader van de gezamenlijke doelstellingen en daarnaast is er ruimte voor een eigen beleid. Zo biedt het Bonhoeffer College Geessinkweg mavo aan. Het onderwijs op deze school wordt dus verzorgd volgens het concept ‘Leren door te doen’.

De drie O’s
Bij de Geessinkweg draait het om de drie O’s: Ontdekken, Ontwerpen, Ondernemen. Door veel praktijkervaring op te doen, vinden de scholieren een betere aansluiting op het vervolgonderwijs in het mbo. Dit krijgt onder andere vorm door het aanbieden van praktijkvakken, zoals Technologie & Toepassing of Dienstverlening & Producten. Daarnaast is de Geessinkweg de enige middelbare school in Enschede die Bèta Challenge aanbiedt. Het sluit aan op het MBO en op het Technasium.

Technologie is overal
Een van de innovatieve technologieën waarmee de scholieren leren werken, is de 3D-voedselprinter. Wendy Pereira is vmbo-docent in het techniekonderwijs en zij leert haar leerlingen de fijne kneepjes van het vak. Daarnaast wordt ze ook zelf regelmatig verrast door de creativiteit van haar scholieren. Want in goed overleg mogen de leerlingen ook buiten de reguliere lessen met de verschillende 3D-printers aan de slag gaan.

Floris, Nelleke, Talitha en Fabio zijn een aantal van Wendy’s enthousiaste leerlingen. Hun leerdoelen en keuzevakken zijn niet exact hetzelfde, maar toch kan iedereen de 3D-voedselprinter gebruiken voor zijn of haar eigen persoonlijke ontwikkeling. Technologie is namelijk overal en de kennis en vaardigheden die ze tijdens Wendy’s lessen opdoen, kunnen ze weer toepassen op andere vakgebieden.

Nelleke zit in het tweede jaar en zij houdt zich vooral bezig met het ontwerpen. Want voordat je een prachtig 3D-ontwerp op je bord hebt liggen, moet er natuurlijk een design bedacht worden. Ze leert dus hoe je onderzoek doet, werkt met vraagstukken van echte bedrijven, wordt bedreven in technisch ontwerpen en leert hoe je het op schaal moet tekenen. Vanaf het eerste leerjaar komen innovatie en prototyping al aan bod. In het derde en vierde leerjaar kan er zelfs voor gekozen worden om dit keuzevak af te sluiten met een examen.

“Koken” met een 3D-voedselprinter
Zo is Talitha voornamelijk geïnteresseerd in Dienstverlening & Producten, waarbij ze onder andere dieper ingaat op de samenstelling van voedselwaren. “Voordat je met de 3D-voedselprinter kunt werken, moet je weten welk voedsel geschikt is om te kunnen printen”, legt de scholiere uit. “Vloeistoffen zoals yoghurt kun je niet printen, dus moet je andere voedingstoffen toevoegen zodat je het wél kunt printen.”

Floris is daarentegen juist meer geïnteresseerd in de techniek achter de 3D-voedselprinter. Hij heeft thuis ook een eigen 3D-printer en is regelmatig na schooltijd in het klaslokaal te vinden waar de 3D-printers en de lasercutter staan. “Het is zo’n grote wereld, je kunt er werkelijk alles mee bouwen. Zo heb ik laatst nog een hulpmiddel gemaakt waarmee je deuren kunt openen zonder de deurklink met je handen aan te hoeven raken. En dat is met de huidige coronamaatregelen erg handig”, zegt de jonge Enschedeër trots.

Verbonden met het internet
Eenmaal in de keuken zie je pas echt op welke manier de verschillende facetten met elkaar verbonden zijn. “Van afzuiging en slimme kookplaat tot stoomoven en koelkast, alles kunnen we via de iPad besturen”, legt Fabio uit. “Zo zit er in de koelkast een ingebouwde camera en krijg je een melding wanneer een product op de verkeerde plaats ligt. Groente mag je bijvoorbeeld niet bovenin de koelkast bewaren, maar moet juist onderin liggen. Hoe meer je je met deze dingen bezighoudt, hoe enthousiaster je wordt.”

Met de 3D-printer kunnen de leerlingen de mooiste dingen maken. Denk bijvoorbeeld aan het logo van de school gemaakt van roomkaas en unieke bonbons. “Zelfs vlees kan door middel van deze technologie geprint worden”, vult docent Wendy aan. Waar alle vier de scholieren het over eens zijn, is dat het eindproduct de meeste voldoening oplevert. Talitha: “Er gaat een heel proces aan vooraf. Soms ben je weken met de voorbereidingen bezig. En dan ben je natuurlijk supertrots op het eindresultaat.”